Flyveplads information

EKKS - Kongsted Flyveplads

Kongsted Flyveplads har ICAO 4 bogstavs stedindikatoren: EKKS.
Stedindikatoren er publiceret i ICAO Doc 7910, VFR Flight Guide Danmark under afsnit GEN 2.4 og AD 4.1 samt i AIP Danmark under afsnit GEN 2.4.

Generel information:

På grund af udlagte kunststofwirer SKAL Kongsted Radio kaldes op inden landing. Risiko for opsamling af wirer i hjul eller propel er til stede, da kunststofwirerne ligger oven på græsset og er meget lette og med meget høj brudstyrke.

Pladsen er beliggende på flg. koordinater: N 55° 15.05 – E 012° 03.73, elevation: 130 ft MSL

Pladsens retning og længde: Bane 07/25 – 850 x 110 m. Bane 09/27 – 1300 x 110 m.
Radiofrekvens til Kongsted Radio: 123.430 MHz

Restriktioner: Ingen

Landingsafgift: Gratis

Fuel: Nej

Kontakt evt. flyvepladsledelsen på startstedet: 24 24 35 85. Telefonerne bliver kun besvaret i det omfang der er aktivitet/medlemmer til stede.

WC: Ja

Selvstartende svævefly og motorfly

• Kongsted Radio skal kaldes op før taxi. Der kan være udlagt wirer til spilstart på banen.
  • Før afgang fra banetærskel, kaldes Kongsted radio igen – dels for info om wirer og dels for at oplyse flyvende svævefly om, at der starter et motorfly fra banen.
  • En af de gule udflyvningsruter skal følges. Dog må der ikke foretages drej under 300 ft.
  • Hvis muligt, reduser gassen!
  • Ved anflyvning og landing kaldes Kongsted Radio for information om svæveflyveaktivitet og bane i brug. Ved intet svar fra Kongsted Radio, rapporteres medvind og finale.
  • Efter regnvejr kan pladsen være meget blød og yde stor rullemodstand

Så kom til introduktionsdag søndag 28. april og bliv klogere på, hvad svæveflyvning går ud på, hør mere om mulighederne og få svar på alle dine spørgsmål.