Fly flåde

ASK 21 – OY-XKO (R2)

ASK 21 er ØSFs to-sædede skolefly. Det er et meget godmodigt fly, som behandler sin pilot godt, selvom piloten skal arbejde lidt for føden. ØSF har haft flyet fra nyt, og det har fløjet over 6.000 timer og 47.000 starter og er levetidsforlænget til 18.000 timer af fabrikanten.

Det er i dette fly pilotaspiranten lærer at flyve med en instruktør i bagsædet. Første solo flyvning sker også på dette fly.

OY-XKO med konkurrencenummeret R2 er bygget i 1981 af Alexander Schleicher Segelflugzeugbau GmbH.

ASK 23b – OY-RKX (RK)

ASK 23b er ØSFs en-sædede skolefly. Efter tre soloflyvninger i ASK 21 omskoles aspiranten til dette fly. Flyet er en en-sædet kopi af ASK 21, og det har også meget godmodige flyveegenskaber og er derudover utroligt letfløjet. Her kan aspiranten udvikle sine færdigheder som pilot i trygge omgivelser.

OY-RKX med konkurrencenummeret RK er bygget af Alexander Schleicher Segelflugzeugbau GmbH.

LS4 – OY-XMO (L7)

LS4 er ØSFs begynderfly for piloter, der netop har erhvervet deres S-certifikat. Dets flyveegenskaber er meget føjelige, det har en god ydeevne samtidig med at det er letfløjet. Ydeevnen ligger lige under dagens standardklassefly, og dets handicap gør det konkurrencedygtigt i klubklassen.

I dette fly vil nye piloter få deres første rigtige succes oplevelser ved termik- og strækflyvning.

OY-XMO er bygget af Rolladen-Schneider i 1984 og har konkurrencenummeret L7.

Discus 2b - D-4407 (CA)

Discus 2b er ØSFs standardklasse fly, som både fungerer perfekt som begynderfly og til videregående termik- og strækflyvning. Flyet er konkurrencedygtigt i standardklassen.

D-4407 er bygget af Schempp-Hirth og har konkurrencenummeret CA.

Ventus 2cxT – D-KYBB (2B)

Ventus 2cxT er ØSFs absolutte topfly. Det er et fly man kan vinde et verdensmesterskab i. Det har et vingefang på 18 meter, som derfor placerer det i 18-m klassen. Det er forsynet med flaps, så man kan indstille vingeprofilets aerodynamik i forhold til den hastighed man flyver med. Desuden er det forsynet med en hjælpemotor på 15,3 kW, som kan bringe flyet hen til termikken, eller, hvis piloten løber tør for termik kan motoren give højde nok til, at piloten kan finde en nærliggende flyveplads.

Ventus 2cxT har ydeevne i topklasse og er desuden letfløjet. Piloten skal dog være meget agtpågivende ved landing i sidevind.

D-KYBB er bygget af Schemp-Hirth Flugzeug Vertriebs GmbH i 2006 og har konkurrencenummeret 2B.

Duo Discus T – OY-RRX (RR)

Duo Discus T er ØSFs avancerede to-sædede svævefly. Det er udviklet til at flyve stræk med to piloter ombord og har et vingefang på 20 meter. ØSF bruger flyet til at videreuddanne piloter i termik- og strækflyvning. Og det bliver brugt til konkurrencer i to-sædet 20 meter klassen. Det er ØSFs mest populære fly.

Der er indbygget en udfældbar motor, som giver piloterne mulighed for at flyve hen til termikken, eller, hvis termikken slipper op, at give højde nok til at kunne glide hjem eller til nærmeste flyveplads.

OY-RRX er bygget af Schempp-Hirth Flugzeug Vertriebs GmbH og har efterfølgende fået eftermonteret winglets. Konkurrencenummer: RR.

Rotax Falke – OY-XKG

Rotax Falke – rettelig Scheibe SF 25c – er ØSFs motorsvævefly. Et motorsvævefly kaldes også en Touring Motor Glider (TMG). I daglig tale kaldes den Rotax Falke, idet motoren er en kraftig 100 hk’s Rotax motor, hvilket giver den lette motorsvæver rigtig gode præstationer, og flykrop og vinger kaldes Falke. Motoren er kraftig nok til at Rotax Falken kan trække et andet svævefly i luften.

Rotax Falken kan bruges til at flyve på dage, hvor det ikke er vejr til svæveflyvning, og den kan bruges til at flyve til et sted i landet, hvor eftermiddagskaffen eller æggekagen smager ekstra godt.

OY-XKG er bygget af Scheibe Flugzeugbau i 2003. Konstruktionen Falke er af ældre dato (1965) og er modificeret utallige gange, men denne udgave med en 100 hk’s Rotax motor anses for at være den mest vellykkede.

Så kom til introduktionsdag søndag 28. april og bliv klogere på, hvad svæveflyvning går ud på, hør mere om mulighederne og få svar på alle dine spørgsmål.