Øst-Sjællands
Flyveklub

Flyveplads information

EKKS - Kongsted Flyveplads

Kongsted Flyveplads har ICAO 4 bogstavs stedindikatoren: EKKS.
Stedindikatoren er publiceret i ICAO Doc 7910, VFR Flight Guide Danmark under afsnit GEN 2.4 og AD 4.1 samt i AIP Danmark under afsnit GEN 2.4.

Generel information:

På grund af udlagte kunststofwirer SKAL Kongsted Radio kaldes op inden landing. Risiko for opsamling af wirer i hjul eller propel er til stede, da kunststofwirerne ligger oven på græsset og er meget lette og med meget høj brudstyrke.

Pladsen er beliggende på flg. koordinater: N 55° 15.05 – E 012° 03.73, elevation: 130 ft MSL

Pladsens retning og længde: Bane 07/25 – 850 x 110 m. Bane 09/27 – 1300 x 110 m.
Radiofrekvens til Kongsted Radio: 123.430 MHz

Restriktioner: Ingen

Landingsafgift: Gratis

Fuel: Nej

Kontakt evt. flyvepladsledelsen på startstedet: 24 24 35 85. Telefonerne bliver kun besvaret i det omfang der er aktivitet/medlemmer til stede.

WC: Ja

Selvstartende svævefly og motorfly

• Kongsted Radio skal kaldes op før taxi. Der kan være udlagt wirer til spilstart på banen.
  • Før afgang fra banetærskel, kaldes Kongsted radio igen – dels for info om wirer og dels for at oplyse flyvende svævefly om, at der starter et motorfly fra banen.
  • En af de gule udflyvningsruter skal følges. Dog må der ikke foretages drej under 300 ft.
  • Hvis muligt, reduser gassen!
  • Ved anflyvning og landing kaldes Kongsted Radio for information om svæveflyveaktivitet og bane i brug. Ved intet svar fra Kongsted Radio, rapporteres medvind og finale.
  • Efter regnvejr kan pladsen være meget blød og yde stor rullemodstand
small_c_popup.png

Hvad kan vi hjælpe med?