Leszno 2008

06. - 20. juni 2008

Pilot Dage Tid Gns. Distance (olc) Gns. Olc Distance (opgave) Gns.Opg
Bjarne 8 32:45 4:05 2344 293,00 1594 199
Diego 2 6:20 3:10 335 167,50 65 33
Rene 3 5:40 1:53 358 119,33 296 99
Jan 4 17:20 4:20 1341 335,25 1160 290
Ulrik 3 11:00 3:40 1007 335,67 811 270
Total: 20 73:05 3:39 5385 269,25 3926 196

De sidste 2 års erfaringer gjorde at et hold ØSF'ere igen satte kursen mod Leszno (http://www.css-leszno.it.pl/), Polen. Turen i 2006 og i 2007 havde givet mange gode oplevelser og vi var nødt til at se om det kunne lykkedes igen. Bjarne, Jan, Diego, Rene og Ulrik nåede at lægge deres hovedhjul på europas største græsbane, Leszno.

Samlet oversigt over flyvningerne:
2008-Leszno-flyvestatistik.xls

Log filer fra turen, til analyse i Seeyou
2008-06-Leszno-IGC.zip


05. juni 2008

Bjarne ankom til Leszno om eftermiddagen.
Der havde været fløjet 700 og 800 km opgave denne dag, så der blev bandet lidt over at Bjarne ikke var ankommet et par dage tidligere.
Allerede en uge tidligere var Bjarne og Lech kørte til det sydlige Polen for at se om der var noget flyvevejr i bjerg området ved Jelenia Gora, der havde dog ikke været nogen rigtig gode dage.

06. juni 2008

Bjarne fik hjælp af en af de lokale elever som hed Michau, han var taget til Leszno for at flyve sig op til de 1500 stræk km som der blev krævet for at deltag til konkurrencer.
BT kom godt omkring og fløj 5 timer.

07. juni 2008 lørdag

Ekstremt godt flyvevejr, Bjarne havde dog ikke mulighed for at blive hentet hjem så det satte desværre en dæmper på opgavens længde.
Den dag savnede Bjarne os ekstra meget... Der blev fløjet 375km i BT og en 5 timers tid.

09. juni 2008

Rene og Jan ankom i kortege, skarp efterfulgt af Diego i 3dje gear uden trailer. Instrumenterne i Diego's bil havde blinket som et diskotek siden Berlin.
Diego fandt en Citroen værksted syd for Leszno og fik en tid.

10. juni 2008

Super vejr, LD fik en god tur i området det samme gjorde Diego i en fuldt dunket Jantar 2b, det er cirka 170 liter vand!
Bjarne og PU skød mod den tyske grænse og tilbage igen, den tur nåede PU at lave et par gange og lagde hårdt ud med 380km med 115km/t. Den bedste bobbel på dagen for PU var en 5.6 integreret fra 1100m til 2300m.
Boblen blev dannet fra et stort stykke skovområdet som slap hele dagens opsparede energi i et sted, det kunne mærkes.
Diego fik god fornemmelse for flyet og Rene fik lært området at kende fra luften.


Der er plads til alle i Polsk hangar pakning...

11.juni

Vi var ude på pladsen og studerede vejret nøje, men det udviklede sig aldrig gunstigt. Der blev sparket lidt jordknolde og vi stod med 2 polske piloter som skulle flyve konkurrence i Jelenia Gora om et par dage, den ene havde lånt en Jantar fra Leszno og håbede på at kunne flyve flyet ned til konkurrencen.


Bjarne, Rene, Diego og Jan på en "off" dag

12.juni

Bjarne og Rene fik fløjet, men Diego og Jan fik ikke noget ud af dagen.
Jan brugte dagen på at lege med vand på PU (årsag:luft i tankene) og at få haleplanet på (årsag:kuglelege som ikke var fikseret), det passede med at vejret udviklede sig ugunstigt over pladsen og vores forventninger til dagen blev sat lidt på plads.
Diego tilbød Jan en tur i Jantar så han kunne komme i bedre humør, den gled godt men ikke nok til at der kom termik om pladsen så 10min senere var Jan nede igen. PU blev skubbet i hangar så den stod klar til bedre tider med 100 liter vand og et styks haleplan monteret.


Slæbpiloterne kommer primært fra flyveskolerne og søger timer i log bogen, de står altid til rådighed.
Her læses der på noget flyve lære



13.juni

Det kom en smule regn og en frontpassage.
Diego fik hentet sin bil hos Citroen og havde glæde af en meget lav regning som fik ham i ekstra godt humør, så godt at han bestilte tid om en måned for at få løst det sidste.
Jan fik købt nogle græs piller så der kunne laves forsøg med at tæmme græs allergien som til tider var lidt hård.

14. juni

Der var store forventninger til dagen. Der blev udskrevet 500km med mulighed for at hoppe sidste vendepunkt over og få 300km målflyvning hjem (097-122-111-121-097). NOA (http://www.arl.noaa.gov/ready-bin/profile2.pl) og opgave taktik er blev trimmet og vi valgt at sætte flyene frem tidligt.
Der var mulighed for at der kom en tyndt lag skyer højt oppe, men vi vidste ikke helt hvor meget det ville påvirke indstrålingen. BT og PU startede opgaven kl 11.00 med 950m base.
På det første ben fik PU en parkeringsbøde og blev sat et godt styk bagud, BT fortsat med god hastighed og rundede det første vendepunkt. LD og Diego startede 30min senere.
Klokken var nu blevet 12 og det øverste sky lag som generede var nu etableret, det kunne mærkes på termikken og det blev lidt svært ude ved det første vendepunkt som lå op i vinden. PU nåede ud til vendepunktet men LD og Diego nåede ikke ud til det første punkt.
BT lå en 25-30km foran PU og kørte fortsat med god hastighed ud til næste vendepunkt som lå 170km øst for det første punkt, 100km øst for Leszno. Bjarne kom igennem et område med synk og fik opnået den første udelanding for BT! Det er også nogle år siden Bjarne selv er udelanding og det ikke har været i forbindelse med skoling så det var en stor dag. Det passede med at PU alligevel lå i nærheden af Leszno da BT meldt om vanskeligheder med Termikken øst på, så det gik hurtigt med at komme på jorden, pakke fly og begynde på den 80km lange hjemhentning.
Da vi nåede frem kunne Bjarne berette at han var blevet underholdt af naboen som havde provianteret ham med kage og drikke varer mens han ventede på os. Han havde også nået at hilse på bondemanden, de havde dog ikke fået kommunkeret så meget.
Vi var hjemme allerede ved en 19.30 og fik mad på hotellet samtidigt med at der blev fløjet lidt kunstflyvning med nogle S300.


Bjarne's velkomst kommite, det er altid hyggeligt at lande ude i polen.
Statistikken siger man bliver budt på kage og sodavand 2 ud af 3 gange!


15. juni

Vejr udsigten for de næste par dage viste ikke super aktivitet, de lovede ikke dårligt vejr men det så småt ud med flyvning. Så Diego og Rene, der alligevel skulle afsted om et par dage valgte at tag afsted lidt tidligere. Det passede med at Ulrik E. havde valgte at tag afsted om aftenen, så Ulrik ankom kl. 10 om morgenen og nåede lige at vinke til Diego og Rene inden de kørte.

Ulrik blev tjekket ind og tog en kort tur om eftermiddagen for lige at lufte flyet oven på køreturen. Bjarne brugte morgenen på at polere flyet så det stod som nyt igen.

16. juni

Efter et par dage på jorden var Jan blevet helt umulig og snakkede om at hive pløkkerne og flytte festen til midt tyskland for at få noget vejr igen. Ulrik hev dog meteoblue.com frem og viste at vi imorgen ville få super godt vejr, vores NOA vejr service rapporterede også godt vejr men Bjarne og jeg så det samme mønster i højden som da vi fik en flyvedag der gik i fisk pga. solen blev lukket ude af høje skyer. Men Ulrik var ganske sikker i sin melding og der faldt ro over Jan som tog en tur i svømmenhalen og brugt noget energi. Om eftermiddagen blev der afholdt mini biograf forestilling og der blev set film med USB højtalere og laptop som skærm, samt øl og chips. Det var Jan's film reserve fra DM som kom frem, der havde jo ikke været tid til at se nogen da flyvevejret havde været helt umuligt i år, vi fløj alle dage...

17. juni - 1472km dag!

Vi havde dagen for inden lavet et par opgaver som holdt os på et lille område med en 500km og 3 vendepunkter, de var dog alle lagt efter at vi kunne flyve vest på. Det var dog i dag at luftrummene vest på absolut skulle bruges af militæret til at flyve noget F16. Der blev snakket med de lokale piloter om hvor de havde planer om at flyve hen, og der blev lagt en ny 500km som gik først øst tilbage til Leszno og så tilbage til syd-øst da prognosen sagde vinden ville dreje i løbet af dagen.




Flyene var gjort klar tidligt, det lugtede af 500km vejr.

Jan startede tidligt på opgaven, inden Bjarne var trukket helt op, i troen om at der gik kort tid. Desværre måtte Bjarne lande om da han ikke havde noget fart måler visning! Det viste sig at på denne dag skulle det ske at dysen blev stukket i det forkert hul på flyet. Det kostede en omstart som dog blev udført ret hurtigt, men det kostede alligevel 30 min.

Jan kom i rigtig god stil ud til det første vendepunkt, en boble 15km fra Leszno og så et langt glid på 80km på en fantastisk skygade, vejret vist sig dog at være lidt spændende de sidste 20km til vendepunktet som lå 113km fra Leszno, spændende i den forstand at der var absolut ingen termik i en radius af 20km fra vendepunktet, der blev lavet et par forsøg på at glide ud i området men da der ikke viste sig nogen som helst aktivitet faldt Jan tilbage til holding position og ventede på forstærkninger og eventuelt flyvevejr i området... og ærgede sig over at vi ikke havde klikket på et vendepunkt som lå lidt nordigligere og lige i skygaden som fortsatte lige ud til dette.

Der gik en 20-30 min, X4 og BT nærmede sig og der begyndt så småt at dukke små skyer op over vendepunktet, X4 nåede også at lave et glid og vende om i området. Da X4 var klar til at køre igen tog PU og X4 affair og sat kurs mod vendepunktet, det lykkedes PU at vende punktet, det var dog kun i 1000m, X4 var nået frem og fik lige markeret en lækker 3m som PU hurtigt hægtede sig fast i og holdte varm mens X4 vendte punktet. Der gik kun 15 minuter før BT kom til punktet så allerede på det første ben havde Bjarne fået indhentet sin omstart med en god del tid.

Derfra gik der LS6' i løbet og der blev igen fløjet skygade, 50km uden at dreje, alt imens Ulrik og Jan blev enige om at deres fly så flotte ud og bare fløj fantastiskt. Andet vendepunkt som lå ved Leszno blev vendt 14:25 af PU og X4, BT vendt 14:52 og havde desværre sat 10 min på benet, nu var der kun 280km tilbage.

Vinden havde drejet en del og skygaderne lå en smule ud af kurs til det næste vendepunkt, X4 gav den gas på benet og lykkedes at komme igennem benet med 105km/t, PU kom igennem med 98km/t og vendte 5 min efter X4. Desværre havde BT haft problemer på ruten og vendte først 16:40, 50 min. efter X4 og PU.

Så kom det sidste ben på 150km i modvind hjem til Leszno, Jan kunne ikke lad vær med at tænke på turen året før hvor det sidste vendepunkt var vendt 16:10 og der var 150km hjem i 30km/t modvind til Leszno. Sidste år endte det i en udelanding 460km på opgaven, i dag var vinden ikke så stærk, termikken så bedre ud og der skulle ikke bruges tid på at filosofere, der skulle flyves!

Ulrik havde et super ben hjem og kom hjem i fin stil med 105km/t det samme som på benet ud. 17:16 passerede X4 Leszno linien og kom rundt på vores 514km opgave med 102,06km/t.


Ulrik fangede dette billede af vejret kl 17:10 da han landede.

Jan havde desværre fået det dårligt på turen hjem og det kunne mærkes på hastigheden, der blev gnasket druesukker for at komme på toppen men det virkede kun i perioder, det var et rigtig hårdt ben for PU. Der var desuden kommet så mange fluer på vinge forkanterne at de tydeligt kunne mærkes når man forsøgt sig med sit slutglid. Termikken var ikke så kraftig og 45km ude i 1550m vurderede PU at det burde kun række hjem, PDA'en var enig og den havde fået "10% bugs" i opsætningen for at forsøge at kompensere for den insekt kirkegård som der sad på forkanten...

Efter at havde kørte på kurs i cirka 14-15km passerede højden 1000m... og der var ikke længere slutglidshøjde, den kvikke læser får det til et glidetal på 30!! Det konstatede Jan også og var lidt irriteret i cockpitet, da den termik som var at finde på denne tid var noget kedeligt noget at snurre i, specielt når man ikke var helt på toppen.

Efter en lille bøn i cockpitet lykkedes det 19km fra Leszno i 560m at finde noget at hænge i, den var svag og vandet blev smidt med det samme, det havde opfyldt formålet for i dag. Efter 10min var det lykkedes at komme 100m op, til 680m... og først 10min efter lykkedes det at få boblen til at give nogenlunde 0,5 m/s hele vejen rundt. Da højde måleren igen viste 1450m og der var 20km hjem blev det vurderet at nu måtte det fandme fungere! Så efter en parkeringsbøde på 30min, en meget tynd boble og tømning af proviant posen som blev benyttet som brækpose var PU igen på slutglid. Det lykkedes denne gang at komme hele vejen hjem og med hele 440m i overskud.

PU passerede Leszno kl 18:33, 1t og 15min efter Ulrik var kommet hjem. Med et fantastiskt langsomt ben på kun 57km/t. En samlet opgave på 514km som blev fløjet med kun 76km/t, men der var gode undskyldninger i form af manglende termik ved første vendepunkt og sløjhed på det sidste ben, så der er grundlag for at forbedre den hastighed til næste år! :) Så kom den betingelse hjem!

Bjarne havde vendte punktet 16:40 og havde en lang tur hjem. Det lykkedes BT at komme til tops i 2100m tre gange på turen hjem men klokken var efterhånden blevet 18 og termikken var ved at se lidt tynd ud, mens PU havde kæmpet i den lave højde havde BT boltret sig i tops, men da PU passerede Leszno havde BT stadigt 60km tilbage og med et lige så dårligt glidetal som PU. Det lykkedes Bjarne at hive den op i højden en sidste gang kl 18:50 til hele 1450m med 60km tilbage, det blev desværre den sidste boble, kl 19:05 lå BT og kæmpede i 580m og i en 0,1m/s men den forsvandt og Bjarne måtte sætte flyveren på majs mark igen. Det var kun 20 km fra hvor Bjarne var landet 3 dage før, men denne gang var der desværre ikke kage servering. Til gengæld gik der kun 2 timer før Ulrik og Jan var nået frem med Sandwiches fra Leszno og drikkevarer. BT blev pakket ned i det sidste sol lys og vi var hjemme kl. 22.

Bjarne kom rundt på de 472,4km af vores 514km opgave og det er til dato Bjarnes længste opgave, det er desuden kun anden gang BT landede ude, denne gang uden nogen skrammer af nogen art. Indtil hovedhjulet blev sat havde gennemsnit farten været 71 km/t. Det ville have været godt med de ekstra 30 min som omstarten havde kostet og Bjarne bekendtgjorde at der skulle gang i den røde maling til vinter! :)

En fantastisk flyvedag var overstået og der faldt meget hurtigt ro over ØSF lejren da vi kom hjem. Udsigterne havde meldt at vi skulle få samme vejr i morgen blot med lidt højere til loftet, så der skulle lades batterier og samles kræfter til en ny omgang.



Ulrik kom ud og hentede Jan, som sad en kort stund i cockpitet. Sådan så han ud efter sin første 500km, bemærk vinge forkanterne!...

18. juni

Der skulle ifølge udsigterne være samme luftmasse over os, blot med et par grader ekstra. Jan tog den sædvanlige time med PU oppe ved vandstanderen mens Ulrik havde spottet en lækker ASW-22 i hangaren som han var nødt til at røre lidt ved, og da den stod med alt for lidt dæk tryk gik der ikke længe før Ulrik stod med fodpumpen og gav den lidt gas. Vejret så umiddelbart godt ud og skyerne udviklede sig lidt senere end dagen forinden men vi var alle i luften da klokken var 11.30. Første boble for PU var på 3,4m/s og gik op til 2200m så der var høje forventninger i cockpitet.

Vi startede ud og havde deklareret samme opgave som dagen før blot med det første vendepunkt flyttet nordligere, Ulrik kom i god stil ud til første punkt efterfulgt af Bjarne og Jan. Da Bjarne vendte havde Jan endnu 20km til punktet og området omkring vendepunktet var begyndt at kage sammen, Jan kunne over radioen høre at Ulrik som var på vej ud af området meldt om lidt hårde vilkår frem til 20km væk fra punktet, det var der Jan lå i 1400m, Ulrik havde top... skidt... Efter lidt forsøg under skymassen valgte PU at brække af på opgaven og køre ud til udkanten af området hvor solen stadigt ramte jorden, Bjarne kæmpede sig væk fra under lag kagen og kom også ud i det gode vejr igen.

X4 havde på ingen måde sat hastigheden ned og meldt om 2-3 m/s bobler over radioen på turen hjem, hverken PU eller BT kunne dog finde de samme bobler. PU endte med at gå 45grader ud af kurs for at komme hen til hvor der stadigt var skygader, på den dele af ruten som X4 nu skulle til at flyve efter at have vendte andet vendepunkt i god stil.

PU var nået ud til gaden i 1300m og fløj langs gaden ned til 1000m mens han stadigt glædede sig til at ramme de 3m/s som der blev meldt om, på det her tidspunkt var der stadigt tro på at opgaven syd øst på kunne flyves og så kunne PU om ikke andet følge BT og X4 på vej syd på. Men efter at være fløjet hen til hvor den skulle være sten sikker så blev Jan ramt af synk på 3-4m/s! i 680m og uden vand lykkkedes det at fange en 1,2m/s som kunne klemme PU op i 2400m igen og sætte kursen 50km hjemad med 800m i overskud, uden nær så mange fluer på forkanten som dagen forinden. Det blev konstateret fra både BT og PU at skyerne var svære at aflæse i dag og termikken ikke stod hvor man forventede, mange gange stod den slet ikke...

X4 kørte stadigt i super vejr og havde på det her tidspunkt fløjet 297km af opgaven med 104km/t, desværre måtte Ulrik dog konstatere at vejret stoppede ude hos ham også og med kun 60km ud til sidste vendepunkt vendt X4 om og tog turen hjemad.

BT kom igennem andet ben med 68km/t og havde fået en god boble lidt før vendepunktet, så Bjarne fløj på kurs til tredje for at få noget mere opgave distance med, i 1300m, 30km ude vendte Bjarne slæden rundt og kørte mod Leszno, det viste sig dog at være lidt lavt da Leszno by samt det store skove område syd for Leszno kom frem i horisonten. Så i 380m lykkedes det Bjarne, på rutineret vis, at fange en 1,1m/s i skov kanten. Mens PU fløj over området i 1300m og betragtede Diego's nye favorit Citroen værksted som lå lige ved siden af hvor BT lå og snurede.

Vi var alle nede på jorden ved en 16 tiden. De næste par dage så ikke så gode ud så BT og PU blev poleret ekstra godt og gjort klar til at køre den efterfølgende dag.

Vi afsluttede dagen med 500km fest middag på vores nye favorit restaurent. I dag havde de skiftet til et nyt menu kort, deres sommer menu kort og de havde de desværre ikke på engelsk så vi fik på forskellige vis fundet frem til nogle gode retter, blandt andet blev der bestilt "dead muuuh", og det var en meget dejlige "muuh" for at toppe dagen af afsluttede vi med Fantaszy Ludowani, en super lækker is desset som Rene var faldet for de første gange vi var kommet der, nu er den vist vores alles favorit.




Vi flyttede festen tilbage til baren ved hotellet hvor vi faldt i snak med en af de andre gæster som var fra Ohio, en Polsk ingeniør som havde flyttet til USA for 25 år siden. Han var i Polen i 5 uger og havde sat en uge af til at flyve i mens hans kone var på Wellness center oppe ved kysten. Bjarne fik udvekslet visitkort og fik aftalt at der måske skulle dyrkes noget flyvning i hans klub i Ohio når nu Bjarne alligevel var ovre i USA til efteråret.


19. juni

Bjarne og Jan hev teltpløkkerne op og tog tilbage til norden. Denne gang tog vi turen retur over Nova Sol, Zielona Gora og videre på landevejen mellem grænsen og Poznan, det er blevet en god rute som godt kan anbefales. Vi kørte kl 10 og nåede frem til færgen kl 18.15, med trafik stop på 30min og to pauser. Ulrik blev en ekstra dag for at udnytte det sidste flyvevejr, det forblev dog en lokal tur.

20. juni

Ulrik hev teltpløkkerne og den sidste ØSF'er slukkede lyset efter sig.

Referent: Jan