Leszno 2007

11. - 22. juni 2007

TidKmDageGns.TidGns.Km
Bjarne 26:50 1.477 7 3:50 211,00
Jan 25:30 1.372 6 4:15 228,67
Diego 16:55 556 6 2:49 92,67
Jacob 11:30 432 4 2:52 108,00
Total 80:45 3.837 23 3:30 166,83

Årets strækflyvningslejr blev afholdt i Leszno (http://www.css-leszno.it.pl/), Polen. Sidste års tur til Polen havde været så stor en succes at vi var nødt til at se om det kunne lykkedes igen. Bjarne, Jan, Diego og Jacob drog af sted og kom hjem med guld, diamant betingelser og et hav af oplevelser.

Samlet foto album fra turen:
Leszno 2007 album

Samlet oversigt over flyvningerne:
2007-Leszno-flyvestatistik.xls

Log filer fra turen, til analyse i Seeyou
2007-06-Leszno-IGC.zip


11-juni - dag 0

Bjarne var smuttet herned en dag før os andre og havde fået en god opvarmningstur. Vi nåede frem ved en 19 tiden så det passede med at Bjarne ventede på os ved hotellet og vi tog ind og spiste i Leszno.


12-juni - Dag 1.

Vi udskrev en 130km opgave så vi kunne få vores dugfriske piloter varmet op til området med stil. Jacob fløj L7 og fulgtes med Jan i PU. Det lykkedes de 2 at komme ud af synk. med termikken så der blev rodet lidt i cockpittet, efter 50km af opgaven og termikken ikke rigtig fungerede, det kombineret med problemer med PDA kablet så valgte L7 at vende næsen hjem mens tid var, det var ret disset i højden med meget fugtighed i luften. Kort efter PU og L7 skiltes kom PU ind i en boble der bragte ham op til 2800meter hvor basen i dag lå... Det var næsten dobbelt så højt som de havde ligget de sidste 40min. Det var svære bobler og der var langt imellem de gode, BT og PU gled nogle gange 30km uden gode bobler. I mellemtiden havde Diego valgt at snakke med flyvechefen og han blev omskolet til Jantar.


13-juni

Dagen blev brugt på debriefing og taktik snak omkring disponeringerne i flyvningen. Bjarne fik investeret i vand udstyr, så vi slap for at gå over til hangaren til den ene stander de havde hvor der var vand måler. Den måler var som regel blokeret af en af de lokale piloter i irriterende lang tid.


14-juni - Dag 2.

Diego og Jan udskrev en 300km FAI trekant startende mod nord og så vest. I dag havde Diego i L7. PU og L7 startede samtidigt på opgaven og L7 fløj med lyn og hast til de første vendepunkt hvor han kom i knibe og endte helt nede i 200meter før han med lidt held og flittighed i cockpittet lykkedes at blive hængende i noget der steg. Det tog en god del tid at komme op igen, men det lykkedes og meldingen over radio lød glad, skal vi så se at komme videre ;)... Meen ak, da adrenalinen efter sådan en start på opgaven havde lagt sig var Diego godt slidt af oplevelsen så L7 brækkede af, Diego endte med at power nappe en halv time på hotellet før han var på toppen igen.

Bjarne havde udskrevet en 500km startende mod vest, det viste sig dog at vejret lukkede sammen mod vest, så det var ikke muligt for hverken BT eller PU at komme den vej, vi endte med at stikken mod øst hvor tingene fungerede meget bedre. PU tog lige en 100km opgave i østlig retning og kom op på over 100km/t i snit. Sidste år havde vejret fungeret bedst vest for os, det virkede lidt modsat på de tog første ture. 


15-juni - Dag 3.

Vi tog i luften og jeg forslog opgaven i luften. 126km over det punkt jeg havde vendt dagen før 153 og den vi havde brugt tidligere 80. Bjarne og jeg startede samtidigt og fulgtes til første vendepunkt. L7 med Jacob fulgt 7min senere. Bjarne valgte en vestligere kurs end min på turen op mod 80 som lå 55 km nord på og jeg tog øst og fandt en sky gade der fungerede kanon. Jacob fangede samme skygade og fik god fart på det ben. Bjarne oplevede at være ude af synk med termikken og fik et rigtig dårligt ben. Slut glid fandt sted fra 2000 meter efter et stig i en 3-4m/s boble og jeg sluttede i 700 meters højde for at have de 1000 meters forskel fra start til slut som man bør have på en opgave, havde luret at det kunne styres med en check box i opgave indstillingerne på SeeYou Mobile, så højde tabet fra start til mål på opgaven blev 990m. PU fik en opgave hastighed på 101km/t. Det lykkedes Jacob at komme fornuftigt rundt på opgaven men han blev ramt af et kraftigt synk område lige efter sidste vendepunkt så hans slutglid blev til en god redning i 300meter for at få den sidste højde til at komme hjem, det tog hårdt på hastigheden, men det blev en rigtig god flyvning, med en masse taktiske beslutninger som kunne analyseres efterfølgende.

Da jeg kom over mållinien med 230km/t passede det med at Diego slap fly slæbet med en Jantar fra pladsen. Det var meningen at han skulle havde været med rundt ved den først tur, men hans fly havde haft problemer med instrumenterne, så han skulle lige havde et nyt fly, der er nogen der kan ;). Vi lå alle på frekvens 122.7 for at Diego i Jantaren kunne snakke med. De har kun et par faste frekvens krystaller. Diego fik lov at flyve foran og jeg fulgte efter og forsøgte at være coach på lur. Vi fløj vest på til sky gaden og vendte 80, fløj tilbage af gaden og hjem.

Om aftenen gennemgik vi nogle af Reichmanns teorier, Diego havde forberedt sig hjemmefra og var varm på emnet. 


16-juni

Det passede os meget godt at vejret ikke ville i dag, vi kunne godt bruge en hvile dag til at restituere os. Gårsdagens flyvninger blev debriefet til mindste detaljer og så brugte Diego, Jacob og Jan hele eftermiddagen på torvet, hvor de sad på kafe og løste verdenssituationen.  


17-juni - Dag 4 - 500km vejr !?

I dag var dagen hvor vi skulle gå efter den store, den gode, den 500km som Bjarne og jeg ville have os. Vi havde en solid vesten vind på 30km/t men det var bagside vejr efter bogen så vi forventede en rigtig god dag. Skyerne stod flot så langt øjet rakte i alle retninger da vi startede. BT havde valgt at flyve 100km vest, 70km syd og så derefter tag benet øst på i medvind, således at modvinds benet ikke blev så langt, Diego i L7 havde lagt opgaven i BTs fodspor og havde Leszno som sidste vendepunkt så det for ham blev en 300km opgave. PU havde valgt at lave en 100km vest, og 255km øst og så hjem opgave, således at 300km ude hjem mål flyvningen også kom hjem.

Det første ben gik forfærdeligt for os alle, boblerne var små og grimme skygaderne næsten ikke eksisterende og modvinden var ben hård. BT kom hurtigst frem med 60km/t derefter PU med 50km/t og derefter L7 med 40km/t. Men den hastighed så det skidt ud for BT og PU's 500km forsøg.

BT fløj syd på og oplevede at termikken var helt umulig selv om skyerne alle så gode ud, snittet faldt endnu mere på de næstekommende 70km til vendepunktet, samme oplevelse havde L7 som også havde det hårdt og som valgt at afbryde da vejret ikke så ud til at bære ned mod det sydlige vendepunkt, det var der hvor Bjarne lå med parkeringsbøder.

På PUs medvinds ben var der smil og glade dage og det passede næsten med at jeg vendte ude øst på 155km fra Leszno da BT endeligt fik vendt hans andet vendepunkt, men nu havde BT et medvindsben og jeg havde 155km hjem til pladsen i modvind. Vejrudsigten havde snakket om at vinden ville dreje lidt mod syd og falde i styrke, og jeg havde oplevet at boblerne øst på var meget bedre end vest på, så det var ved godt mod at jeg vendte mit punkt kl. 16.10 med et 255km ben som blev klaret med 105 km/t. Jeg fortsat godt mod vinden og fik så min første rigtige sved på panden, da jeg gled næsten 20km op i vinden og endte i 700meter før jeg fandt noget der tog mig op igen og det med betydelig afdrift i vinden da det ikke var så kraftigt som jeg havde håbet på. Sådan fortsat jeg op i vinden og reddede mig op hele 4 gange. Jeg var drevet godt nord på da det var her hvor skyerne her sidste på dagen fortsat befandt sig. Jeg var nødt til at snakke med Poznan tower da jeg havde brug for flyve igennem deres kontrolzone for at holde mig under den sidste sky gade. På det tidspunkt havde jeg 80km hjem og havde fået en nogenlunde rytme frem i vinden, der var kun den sky gade tilbage men den gav lidt termik i ny og næ og den pegede direkte mod Leszno flyveplads, så jeg troede stadigt på det selv om klokken nu havde passeret 18 ! Det blev dog til at jeg fik lov at kryds det syd østlige hjørne af Poznan CTR og fik lov at "proceed to my destination" som efter lidt forgæves forsøg snart lignede en mark syd for CTR området.

Det endte med at jeg fik holdt mig flyvende til 18.30 hvorefter jeg satte hjulet på en bønne mark, lige op af bondens hus og omringet af strøm og telefon ledninger. Så efter 7 timer i luften og have tilbagelagt 460km af opgaven måtte jeg ringe hjem til holdet, jeg havde kun 60km tilbage i luft linie. Jeg fik banket på og det viste sig der boede flere generation hos bondemanden og der blev taget det fine tøj på nu hvor der var kommet gæste. Det var kun sønnen i huset som kunne lidt engelsk og det var på film niveau, da hans andet sprog var russisk. Han studerede på Universitet i Poznan og hjalp med at få stillet alle de mange spørgsmål som familien havde til sådan en flyver der kommer dumpende. Der blev serveret kaffe og kage i haven og budt på øl. Vi fik lov at køre ind på marken for at hente flyet da der ikke var kommet noget op af jorden endnu og der ingen fuger var. Gården havde svin og køer og jeg fik pralet med at Danmark er super eksportør af svin.

Bjarne havde valgt at afbryde opgaven efter at 70km benet havde været ekstremt hårdt for hans gennemsnit og Diego som ellers havde fulgte rigtig godt med på opgaven havde brækket fra og sneget sig hjemad, han endte med at flyve 250km den dag. Vi var hjemme på pladsen ved en 23 tiden og min aftensmad endte så med at være den kage jeg fik hos bondemanden og hans familie. Men det var en kanon dag, den kunne havde været der og der skulle satses og det blev der gjort, havde vest siden givet bedre bobler i modvinden så havde den helt sikkert været hjemme.


18-juni

Hviledagen blev brugt på at vaske vognene. PU blev poleret godt igennem både flyver og vogn, så kartoffel jorden kunne komme ud af understellet. Frokosten blev fortæret på torvet, ved vores lokale Efezz som laver fantastisk mad, Dürum ruller som man aldrig har set dem i Danmark.


19-juni - Dag 5.

Vi udskrev en 130km opgave da vejret havde startet lidt sent, BT gik først, PU kom 5 min efter. Ved første ben havde PU overtaget fører trøjen, bankede forbi vendepunktet og så var der 4 snyde skyer. PU kom ned i 600m og kæmpede 40km fra næste vendepunkt. Efter at havde ligget der i en rum tid og have fundet noget mark valgte PU at dumpe vandet, det lykkedes kort efter at få fat igen mens man i det fjerne kunne have høre BT små-hygge sig i cockpittet mens han igen kom foran >:). Oven på den fartbøde spiste Jan en hel pose af noget Polsk slik som Diego havde købt til os før der blev fløjet videre på opgaven.

Vi endte alle hjemme ved pladsen og legede med skyerne, Diego i L7 havde valgt at blive i nærheden af pladsen. Det lykkedes PU at kravle op til basen mellem to skyer, fortsætte til det blev lidt gråt mens man stadigt havde sigte og så gå ud igennem en lysning i siden for så at flyve langs skyen en 5-10 meter over bunden, her viste der sig at være en 0,5 meter stig og PU endte en 20-30m over sky basen på siden af skyen. Vi nød alle sammen den flotte aften sol og skyerne og lå længe og fløj lidt på må og få i området; det er et flot område. PU vognen blev vasket indvendigt, flyveren blev første pakket sammen da efter aftensmaden og duggen begyndte at falde, der var kommet nogle kæmpe mærkelige insekter som fløj omkring og irriterede os på det kraftigste, vi fik at vide de ikke bed, men de var over 5cm lang og syntes det var sjovt at lande på os...  arg..


20-juni - Dag 6 - 300km!

BT valgte at udskrive den 500km opgave PU havde forsøgt, dog med start øst på, og vi andre udskrev 300km med samme vendepunkt øst på for at se om vi kunne få diamant betingelsen 300km mål flyvning. BT og L7 med Jacob kom hurtigt af sted på opgaven. Diego i en lokale lang ørede Jantar og PU kom lidt senere i luften. Det viste sig at Diegos radio slet ikke kunne sende, men han kunne godt modtag og vi kunne høre når han tastede på sende knappen.

Allerede 110km fra vendepunktet (45km på ruten) kom L7 ned i 400 meter og kæmpede før han kom op igen og gik videre. Da Diego hørte denne melding over radioen valgte han ikke at gå på opgaven da han jo ikke havde mulighed for at meld ind til os i tilfælde af at han ville lande ude. Det var ret upraktiske kun at have envejs kommunikation. Til gengæld fik Diego smag for lange vinger, en personlig beretning om Jantar 2b »

PU havde valgt en sydligere rute end BT og L7 og havde vanskeligheder med at få gennemsnitshastigheden op, så da L7 vendte og PU stadigt havde 30km til vendepunktet valgt PU at vende om og se om hjemme turen kunne blive hurtigere. PU flyttede sig nord for opgave kursen og fandt den sky gade der havde ført BT og L7 så godt derud af. Det var lidt spændende om L7 kunne komme hjem, men det betød ikke så meget da en udelanding også var et mål i sig selv for Jacob her i det Polske landskab.

Bjarne kom hjem med et snit på 70 km/t, da klokken blev 17 kom PU hjem og der var ikke så mange skyer på himlen på dette tidspunkt, den sidste melding over radioen fra L7 var at han lå i 400 meter 50km hjemmefra. Så flyene blev sat hen til vognene, Diego som havde fløjet Jantar 2b hele dagen var i baren og ventede på os. Jan sat sig hen til Diego fik en øl fra baren og havde fundet mobil telefon, kuglepen og papir frem så der kunne nedskrives den meget vigtige GPS position som Jacob ville ringe ind om lidt.

Da Diego og Jan var nået de sidste dråber af deres øl og det var 40 min siden Jan var landet og havde fået meldingen fra Jacob, begyndt teorierne at spinde, om han havde glemt telefonen eller glemt at lade den ?... Hvo' fan' blev han af...! og i det øjeblik kom Jacob gående hen imod os, han var kommet ned uden at vi havde set ham, mellem barens terrasse og banen er der en stor hæk og Jacob kom smilende i hele fem øren mens Diego og Jan var løbet tør for ord. Det var smukt ! Den sidste flyvedag, 300km mål flyvning, kæmper sig op ikke bare en men 2 gange og kommer hjem oven på at være sat så lavt 50km hjemmefra når vejret var ved at slukke. Jacob fløj 5 timer og 40 minuter og 312,6 km med 1 vendepunkt som lå 156,3 km fra Lezsno. Det er en guld 300 distance, en diamant 300 mål flyvning og en 5 timer til sølv c'et :) værsgo! så er der serveret.

En KANON afslutning på vores stræklejr.


21-juni

Vi debriefede, foretog os lidt shopping og brugt aftenen på at sige farvel til vores favorit spisesteder, feste over Jacobs bedrifter og grov æde noget lækker dessert. Det var en "slap af" dag, så vi kunne være udhvilet til køreturen hjem som startede kl. 9 næste morgen. (vi ramte kl. 17 færgen med 30 sekunder på den gode side, perfekte timing med TomTom)

Referent: Jan

 

 

 

 

 

 

Diego's "Jantar 2b connection" - den 20-juni 2007

Jeg havde ingen logger med, og det var Jacobs tur til at flyve i L7. Dagen var meget lovende og vi regnede med at prøve at gennemføre en 500 km opgave. Jeg bookede en Jantar 2B og glædede mig virkeligt til at flyve en åben klasse flyver. Selvom 2b’eren er et gammelt fly, kan det klare 1:50. Med et par vinger på ca. 21m, ser det faktisk ret indbydende ud. Det er klart at det ikke er noget der kommer i nærheden af en Nimbus hverken udseende- eller præstationsmæssigt, dog viste det sig at være en kanon oplevelse at flyve den, og nu forstår jeg lidt bedre hvorfor Peter er så glad for sin Nimbus 3.

Uden GPS eller logger var det altså lidt træls at flyve rundt her, især i dette fly som jeg ikke engang kendte og som jeg under ingen omstændigheder var interesseret i at skulle udelande på en mark. Jeg ville være sikker på, at jeg kunne nå til en flyveplads. Jeg modificerede så min bil gps og uploadede Seeyou mobile med Polens kort i, i håb om at få det til at virke i "C3", som er konkurrence navnet for den Jantar 2b jeg fløj. Og det virkede! Glæden stoppede dog umiddelbare efter at jeg satte mig ind i flyet, for jeg kom til at vikle GPS antennen om mit ben og forbindelsen røg sig en tur.

Flyslæbet gik fint og med 500m over pladsen tog jeg en 1,5m boble. Flyet er utrolig nemt at have med at gøre, så længe man ikke bruger mere en 10 grader flaps og man ikke ønsker at skifte kurveretning i en fart. Desuden er det meget svært, om ikke nærmest umuligt, at få den til at stalle (jeg fløj den dog uden vand ballast). Den stiger bare som en drøm, men sætter man flaps på, inden man påbegynder drejet, skal man regne med at flyve ud af boblen. Det bliver nemlig meget tungt og langsomt at droppe vingen. Jeg lærte hurtigt først at droppe vingen og derefter at give den flaps.

Den glider dog langsomt, 130 til 140km/t med flaps indstilling på -1 føles som en god fart, og den mister heller ikke så meget højde med denne fart. Ca. 35 km fra pladsen havde jeg omkring 1650m, der var lidt stig og synk på ruten, og da jeg kommer over pladsen med ca. 1200m, så var jeg altså en glad mand.

Jeg havde den følelse af, at flyet ikke var i stand til at komme ned, det var bare så dejligt at svæveflyve og konstatere at du kommer virkelig langt per liter. Det føltes også utrolig nemt og dejligt afslappende at stige med den til sky basen, og da jeg konstaterede en svag wind shear på vejen, prøvede jeg også at se om jeg kunne komme over skyerne på deres vind side. Det lykkedes dog ikke, men det har sikkert noget med piloten at gøre…

Skal man flyve Jantar 2B i Polen, så bør man sørge for at tage faldskærm, logger og GPS med hjemmefra. Flyene her er kun udstyret med mekanisk variometer, kompas, højde- og fart måler. Så er du af typen der ikke kan leve uden bip bip lyde, kan du også tage et el-variometer med. De faldskærme de har her er meget ubehagelige at have på, hvilke gjorde at jeg efter 2 timer havde ondt alle steder. Jantar 2B kan lejes her i Leszno for ca. 110 Dkr/time, og er al pengene værd, så længe man ikke kan få Peter Sommerlade til at låne en hans Nimbus :).

-- Diego