Leszno 2006

6. - 16. juni 2006

TidKmDageGns.TidGns.Km
Bjarne24:101.35564:01225,83
Jan21:301.15273:04164,57
Peter20:141.46145:03365,25
Lech23:251.27545:51318,75
Morten19:041.23944:46309,75
Total108:236.482254:20259,28

I starten af Juni tog Bjarne, Peter, Lech, Morten, Kresten og Jan til Leszno i Polen (http://www.css-leszno.it.pl/), Europas største svæveflyveplads. Vi tog vejret med os og det blev en fantastisk flyveferie.

Samlet foto album fra turen:
Leszno 2006 album

Samlet oversigt over flyvningerne:
2006-Leszno-flyvestatistik.xls

Log filer fra turen, til analyse i Seeyou
2006-06-Leszno-IGC.zip

Andre vigtige filer vi brugte i Leszno: Leszno_2006_Airspace.sua, wgc2003tp_seeyou_mixed.cup


06. juni

Bjarne og Jan med henholdvis BT og PU på slæb tog hjemmefra 07.00 og mødtes ved færgen 9.00. Det var en ganske begivenhedsløs tur ned til den polske grænse. På den anden side af grænsen var der ikke længere motorvej og den modkørende bane var 1½ bil bred. Den inderste bane var propfuld af lastbiler som ventede på at komme igennem toldkontrollen ved den tyske grænse - det var en uendelig lang kø som strakte sig 20km ind i Polen. Flere steder havde lastbiler forsøgt sig med at overhale i troen på, at det var en lille kø, det betød at de et par steder var kørt ud i så mange rækker at der opstod kø i vores vognbane da lastbilerne fyldte hele vejen. Tomtom hjalp med at vise vej og det viste sig at man måske skulle have tjekket den valgte rute en ekstra gang, den førte os ud på en "genvej" på de sidste 70 km. Det var en værre omgang småveje med brosten og uendelig mange små veje og sving. Kl 18.30 var flyene stillet på pladsen og aftensmaden blev indtaget på hotellets restaurent.


07. juni

Vi kunne ikke helt lure vejret, vi fandt frem til flyvechefen og fik registreringer og pladsforholene gennemgået. Vejrudsigten så ikke ud til at blive til noget godt, så vi valgte at tag en slap-af-dag og sad om eftermiddagen og fixede vendepunkter på PDAere og fin tunede Seeyou mobil. Det viste sig senere at det faktisk så ud til at have været godt flyvevejr alligevel... Vi var dog stadigt lidt bombet ovenpå køreturen.


08. juni

Vi fløj lidt rundt i området, det var mest bygerne som styrede hvor vi fløj hen. Vi fandt hurtigt ud af at de luftrumsfiler som følger med SeeYou manglede lidt af de lokale områder vi nåede dog kun et par km ind i hjørnet af et af de nordlige områder. Det blev ordnet om aftenen samtidigt med at Jan's PDA kabel blev modificeret så det nu også kunne levere strøm og ikke blot løbe tør efter 4 timer da PDA batteriet ikke kunne længere. Det blev til cirka 3 timer og en god tur rundt i området.


09. juni

Vejrudsigten var ikke alt for god, men efter vores oplevelse den første dag valgt vi at blive på pladsen og se tiden an. BT vognen blev poleret og pudset. Der blev også vasket noget PU vogn, hvilket den trængte gevaldigt til, den fik en 3-4 gange til der kom vabler på hænderne og resultatet blev så overraskende godt, at skulle der vise sig en dag uden flyvevejr kan det ske at der også bliver brugt lidt polish på den. Det blev ikke vildt voldsomt godt men da klokken blev 14 kom PU i luften og kunne ligge i en 1400 m base men boblerne var ikke helt stabile og de var lidt svage. Bjarne valgte at blive på jorden og Jan fløj omkring i en to timers tid og en 130 km.


10. juni

Kanon dag, der stod skyer i lange rækker. Bjarne havde aftenen før lavet en opgave på 500km som gik Øst-Vest og med Leszno næsten i midten. Den fik vi kodet ind og deklareret i loggerne. Både PU og BT fik dunket en 100 liter vand ombord, det er første gang Jan fløj med vand. Det kunne senere på dagen høres på ØSF frekvensen at PU fløj KANON hurtigt med sådan 100 liter og der var højt humør i cockpitet!

Lige inden der blev tærsklet ud over Leszno, blev PU kaldt af Søren Sarup, som lå over Bornholm i sit flyvende kontor (en stor pipfugl). Han ville lige hilse og høre hvordan det gik, der blev viderbragt hilsner fra Kongsted som han samtidigt kunne snakke med.

De første 180 km på opgaven var udmærkede. Det første vendepunkt lå som et af de sidste vendepunkter ude ved den tyske grænse, lige op af et meget stort og fra luften af flot kraftværk. Vi rundede ret hurtigt og vendte hjem igen i højt humør og med en opgave hastighed på 95-100km/t. Kunne vi holde hastigheden fløj vi jo rundt på 5 timer :). Der var 110 km ned til punktet og det forgik i gode skygader, men der var alligevel lidt stille i cockpitene da punktet blev vendt og Seeyou viste afstanden til det næste vendepunkt, 265 km.... Da vi nåede tilbage over Leszno og stadigt manglede 150km til vendepunktet var termikken blevet noget svagere. Der var stadigt 1700m base men der var meget længere mellem de gode 2,5-3 m/s bobler. Der var blevet brugt lidt for meget tid på at kurve i svage bobler. Så opgave hastigheden var nu nede omkring de 80km/t, det betød at hvis vi ellers kunne holde tempoet så ville vi være 6 timer og noget mere om at komme hele vejen rundt. Med det svage vejr som det var blevet til i øst måtte vi konstatere at der jo nok ikke var termik til efter 20-21 om aftenen. Så der blev valgt en nyt vende punkt 105km fra det vi ellers havde sigtet efter...

Det blev alligevel til en 303km opgave med lige under 80 km/t i snit.

Da vi landede blev vi mødt af Peter som havde brugt dagen på at køre den 650km lange tur fra Danmark, han kørte kl 5-6 om morgenen og nåede frem ved en 16-17 tiden. Et par timer efter kom Lech også frem til pladsen. Bjarne og Jan havde sørget for at komme lidt omkring i byens spisemuligheder så vi var velforberedte når der kom gæster fra Danmark. Vi tog ud og spiste på byens bedste restaurent og da vi kom hjem til hotellet passede det med at Morten og Kresten kørte ind på parkeringspladsen. Nu var vi alle samlet!


11. juni

Vejret skulle være lidt varmere end igår men ellers det samme så der var fuld gang i folk fra morgenstunden af og PU og BT som stod opspændt i hangaren var blevet tanket med vand og kørt i startstilling da klokken var 9.45.

Men så lod skyerne vente på sig, der var ganske blåt i meget lang tid. Det bød så på en mulighed for at dunke VJ op med vendepunker i LX7000'eren og en tur på tanken for at spise lidt frokost. En af de lokale fra pladsen som havde en Ventus 2ct valgte at starte da kl blev 12, efter et par minutter hvor mange øjne nøje fulgte hans bevægelser på himlen hev han motoren ud og trak sig selv lidt mere højde på. Det var skuffende for os på jorden, så skuffende at BT og PU som er de ØSF'ere uden motor valgte at skubbe lidt til siden og lad de andre komme til. A, X3 og VJ kom alle sammen i luften og viste at det faktiskt var muligt at blive hængene, da der så samtidigt var kommet meldinger om konvektionsbølger (Convective Wave flight) ude Øst på gik der ikke mange minutter før PU og BT kom på vingerene da sådan nogen bølger ikke skulle have lov at stå uberørt :)

I starten var det noget blå termik det meste men ude øst på var der skyer som lignede lenticularis skyer. PU fandt hurtigt vej til den nærmeste af dem og havde lidt svært ved at erkende at de 0 til ½ m/s stig var en bølge men de lå der hvor stiget kunne forventes, der gik dog ikke lang tid før han fandt tilbage til tørtermikken som gav næsten 2 m/s. På det tidspunkt kunne vi komme op til en 14-1500 meter.

Længere mod Øst lykkedes det VJ og PU at fange en af disse bølger, skyen så rigtig ud og stiget gav 3-4 m/s på en strækning af lidt under 1 km som hurtigt førte dem fra 1500m op til skybasen på 2100m. Det sidste styk blev der dog kun kurvet da den var blevet ret smal.

De nytilkomne kom godt rundt i området og Lech nåede lige at komme med til aftensmaden da han landede 18.30 inden vi andre var blevet alt for sultne. Lech fløj 6:30 den dag.

Vi er alle indkvarteret på første sal og ved trappen er der et stort rum med et bord, nogle stole samt en sofa. Det er blevet til vores debriefing rum når vi lige skal slå hovederne sammen om aftenen og vende lidt flyvefiler.


12. juni

Der så blåt og lækkert ud fra morgenstunden og vi vidste at temperaturen ville blive rigtig høj, prognosen sagde at nul grader ville ligge i 3600m. Så vi lagde de store planer og deklarede en 500km opgave over imod den tyske grænse og ned til Tjekkiet og tilbage.

Morten og Jan faldt i snak med en af de lokale elever, Stan, som kunne udmærket engelsk, han fortalte han var der de næste 2 uger og han havde taget ferie for første gang i 3 år for at tage 200 km nord på til Leszno for at flyve igen. Lidt senere spiste vi frokost sammen også.

Da klokken var 11.30 var de første skyer over pladsen begyndt at poppe og det tog ikke lang tid at få folk i luften. PU, BT og X3 startede på opgaven omkring 12.25-12.30 og stak med rask hastighed og en god mængde vand i tankene. Det lykkedes PU at snige sig først forbi det første vendepunkt som lå meget tæt op af den tyske grænse og i nærheden af et kraftværk med flyveforbud zone. X3 og BT kom hurtigt efter. VJ og A var kommet i luften som de sidste men de havde jo lidt handicap som de kunne arbejde med for at komme frem i feltet.

Boblerne var kanon gode på hele de første og størstdelen af det andet ben ned imod tjekkiet langs den tyske grænse. Der blev kun stoppet i bobler med 3.5m/s og mere og i PU lå gennemsnit hastigheden efter de første 200km på over 112km/t. Ved det andet vendepunktet havde skyerne i nærheden af Jeleno Gora valgt at forsvinde og de sidste 20km ud til punktet var ganske frie for turbulens. PU stak ud i det blå fra 1800m og gled ud i håbet om at møde noget stig derude, en omgang tørtermik skulle i hvertfald ikke have lov at ødelægge det gode gennemsnit på 112km/t på opgaven. Det viste sig at være en rask beslutning da der ikke var noget som helst ude ved vendepunktet. Da var højden for de fleste mellem 1100 og 1400m og der var 20 km tilbage til hvor der var god termik. Som prikken over i'et var terrænet hævet en hel del i forhold til hvor vi havde startet så der skulle holdes godt øje med AGL på Seeyou. PU kom i vanskeligheder på vejen retur og X3 kom et styk bagefter ud til vendepunktet. Det lykkedes PU at finde noget i 250 m agl og at kravle meget langsomt op til 500m. X3 havde fundet noget mark brand, og var kommet op i 7-800 m og stak videre ind til det gode vejr igen. På det tidspunkt gad PUs boble ikke mere og der blev rørt i gryden i PU cockpitet, samtidigt med at varmen nede i højden begyndte at kunne mærkes.

Der blev fundet noget marker flyttet lidt i terrænet, fundet nogle flere marker og til sidste var kampen igang i nærheden af et skov område i håbet om at der måske kunne slippe noget fra de lysninger som var i skoven, men i 150 m agl ude for T'et på den valgte mark måtte kampen opgives, vandet var blevet sluppet efter den første omgang i lav højde så der var kun tilbage at sætte PU i en fin kartoffel mark.

Det var en god mark og den lokale bonde var hurtigt ude på cyklen for at tjekke op på tingene, han viftede noget med armene og ud fra armbevægelserne kunne der tydes at han var noget utilfreds med at Jan netop havde valgt hans mark. For at blødgøre stemningen blev der hevet en 50 zloty frem for at betale for skaderne på afgrøderne så var det hele fint igen. Klokken var 15 og flyveturen var ovre for PU...

I mellemtiden lykkedes det de andre at hænge i og få fat i det gode vejr igen. X3 og A fulgtes ad en god del af vejen og nåede op og vende sidste vendepunkt. A nåede også hjem uden brug af motor, mens X3 måtte have motoren ud 40 km ude. Vejret omkring sidste vendepunkt var med lettere regn og større udkagninger. Da VJ var der 20 min. før X3 og A var der noget kraftigere regn og vendepunktet blev droppet med 10 km igen. Til gengæld var VJ i trailer da A og X3 kom hjem. Bjarne besluttede at vende tilbage til Leszno med 80 km til vendepunktet.

Alle var virkelig glade da vi kom hjem - selvom opgaven måske ikke var gennemført som vi gerne ville. Men vejret var kanon og alle havde haft en super oplevelse.

På jorden havde PU fået fat i en lokal og havde kontaktet Lezsno så de kunne snakke sammen om den nemmeste vej frem til flyets position. Stan som Morten og Jan var faldet i snak med tidligere hørte på radioen at PU var landet ude og meldte sig frivilligt til at tage med på turen sammen med Kresten. Kresten havde fået nøglerne til Jan's bil tidligere så omkring ved 17-tiden kørte de afsted fra Leszno på den 105 km lange tur - i luft linie. På marken blev PU mødt af mange gæster som skulle se tingene lidt an, der kom vist nok omkring en 20-30 mennesker forbi i løbet af dagen. Der var en enkelt som snakkede tysk, 2 unge som snakkede en smule engelsk og resten kunne der ikke rigtig kommikeres med på andet end tegnsprog og pegning på kort. Men der var både tid til at polere lidt fluer af og sidde og slappe af i varmen og solen. Der var indkøbt 1 liter vand med til flyveturen så det var nok til at holde resten af dagen.

Omkring en 18 tiden havde 3-5 af de lokale drenge valgt at vente ved flyet, Patrick hed den ene og han var en 10-11 år og kunne nok engelsk til at spørge hvor hurtigt sådan en fløj og hvor meget den vejede. Senere hen bragte han en 2 l sodavand med ud til flyet, hvilket var meget venligt.

Der kom også en gut i tyverne forbi som hed Thomas, han var bondemandens søn og kun en del engelsk til husbehov. Han fortalte at det var iorden at flyet var landet på deres mark. Senere hen kom han forbi med et par øl samt sin søster Martha som også skulle se var der var faldet ud af himlen. Klokken var blevet lidt over 19 og nu dukkede Kresten op med følge.

Flyet blev pakket ned og der blev sagt farvel og mange tak til alle. På turen hjem blev der lavet pit stop i Lubin for at finde noget at spise da klokken var blevet over 21. Det kostede nogen forsøg og et par bakninger med trailer, men det lykkedes Stan at få os guidet hen til en rigtig lækker lille pizza restaurent hvor vi fik lov at sætte bilen op på fortovet foran baren så vi også kunne holde øje med den.

Kl. 00.00 blev flyet sat på Leszno igen og en god udelanding var dermed afsluttet. Så manglede der kun at støve flyet af for kartoffel jord, vaske understellet og tjekke flyet grundigt efter.


13. juni

Dagen startede lovende med fine cu'er allerede kl. 10.30-11.00. Og vi forsøgte os alle med en kopi af gårsdagens 528 km opgave. Bjarne startede først og var hurtigt ude på opgaven skarpt forfulgt af Lech og Jan. De tre kom til at følges ad ud til første vendepunkt. Morten og Peter startede igen sidst. Morten måtte en tur ned igen pga. vrøvl med strømmen til radio og motor. Da Peter samtidig mistede strømmen til IPAQ slog de to følge, og startede dermed ud på opgaven væsentligt senere end de andre. Følgeskabet rakte dog ikke længe da de måtte sande at det er en dårlig kombination når den ene foretrækker højrekurver mens den anden er til venstrekurver! Peter fik til gengæld nogle vendepunkter til LX-5000 så den kunne bruges resten af dagen.

Vejret var i mellemtiden blevet helt fantastisk - 2200 m skybase og op til 4,5 m/s i boblerne. Humøret var forståeligt nok højt.

Efter første vendepunkt valgte Jan dog at vende tilbage til Leszno - hjemturen dagen i forvejen kombineret med den meget flyvning 6 dage i træk havde sat sine spor. Samtidig blev vejret lidt mere tricky, hvilket Morten fik at føle med en ordentlig parkeringsbøde som satte ham lidt tilbage.

Andet vendepunkt blev vendt i fin stil (vejret var bedre på dette sted end dagen i forvejen). Turen til sidste vendepunkt gik fint - indtil det tidspunkt vi mødte de sidste cu'er omkring 100 km fra vendepunktet. Pokkers ! Vi vendte derfor alle tilbage til Leszno.

Jan's forældre kom denne aften. Det er hyggeligt med besøg.


14. juni

Vejrudviklingen var fra morgenstunden ikke så positiv. Cu'erne poppede ikke som dagen i forvejen, og vi overvejede derfor om vi overhovedet ville flyve - ja, man kan roligt sige at vi var blevet kræsne efter dagene med rigtigt godt vejr!

Nå, men da der alligevel begyndte at vise sig lidt skyer syd- og østpå måtte vi i luften. Vores planlagte 500 km blev dog skåret ned til 300 km.

Det forblev dog tørtermik i det meste af Polen denne dag, og Jan, Bjarne og Morten besluttede derfor at flyve den lokale 100 km trekant - så kunne vi jo altid flyve den 2 gange. Lech og Peter fløj ud på 300 km opgaven. Ved første vendepunkt var termikken meget svag og Lech måtte have motoren ud. Nimbussens glidetal reddede endnu engang Peter der lige kunne nå hen til en mindre grusgrav og få lidt svag termik.

De tre andre fløj opgaven - Morten havde egentlig besluttet at lande, men i 450-500m overbeviste en 3-3½ m/s-bobbel ham om at han skulle blive lidt længere tid i luften. Morten og Jan fløj opgaven 2 gange, mens Bjarne landede efter første tur.

Vi var vist alle meget trætte denne aften


15. juni

Vi fløj ikke denne dag - begrundelsen: national helligdag i Polen. Vi var faktisk lidt overraskede over at man ikke fløj denne dag - i Danmark havde der jo netop været endnu flere i flyveklubben på sådan en dag.

Men det passede nu meget godt - for det første fordi vi trængte til en hviledag, og for det andet fordi der var en frontpassage som gjorde at det først blev flyvevejr omkring kl. 16.00.

Det kunne blive rigtigt godt flyvevejr fra imorgen igen. Det ville være rart med et par gode dage som afslutning på en i forvejen god tur .. ;)


16. juni

Vejrudsigten for de næstkommende 3-4 dage så ret kedelig ud så vi valgt at rykke telt plykerne op og kørte alle nordpå igen. Denne gang tog vi turen hjem via hovedvej E12 som førte os ind til Tyskland via en rigtig god rute, som var noget bedre end turen ned.